| 23 تير 1399
عبور كوتاه‌ترين كريدور ارتباطي اروپا به ايران از كردستان/ تشريح مزاياي كريدور ۱۰ براي كردستان و ايران
آخوندي در مراسم افتتاح ۱۵۰ كيلومتر شبكه راهي كردستان:

عبور كوتاه‌ترين كريدور ارتباطي اروپا به ايران از كردستان/ تشريح مزاياي كريدور ۱۰ براي كردستان و ايران

تاریخ انتشار: 1395/07/25|   بازدید: 2176 |  print
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري ورارت راه و شهرسازي، عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي امروز پنجشنبه ۱۵ مهر ماه در آيين افتتاح ۱۵۰ كيلومتر شبكه راهي دراستان كردستان ضمن ابراز خرسندي از حضور در جمع هموطنان عزيز كردستاني، نمايندگان مجلس، استاندار و ساير مسئولان استاني در اين خطه بيان كرد: ابتدا ايام ماه محرم را به ياد سرور شهيدان گرامي داشته و آرزو مي‌كنيم كه پيرو راه حضرت رسول باشيم.
من با استان كردستان آشنايي دارم چراكه از سال‌هاي ۶۰ تاكنون مرتب به اين خطه سفر داشته‌ام آنچه كه درحال حاضر از صميم قلب و باورم مي‌گويم آن است كه ما كردستان را اگر بر فراز تاريخ ايران ببينيم مي‌توانيم بهتر درك كنيم كه يكي از كانون‌هاي عمده تمدن ايران‌شهري به شمار مي‌رود. از ادبيات، شعر، تمدن، فلسفه و هر حوزه‌اي از دانش كه نگاه كنيم مردان بزرگي از اين خطه مي‌بينيم كه براي توسعه كل ايران و تمدن ايران‌شهري تلاش كرده و سهم بزرگي در اين راه داشته‌اند.
وي در ادامه افزود: هنوز هم بخش عمده‌اي از ادبيات، موسيقي، تجارت، امنيت، آباداني و توسعه ايران تحت تاثير اين منطقه است. كردستان براي ايران يكي از كانون‌هاي اصلي زايش در منابع مادي و معنوي بوده است. بنابراين توجه به اين منطقه توجه به مادر سرزمين ايران به شمار مي‌رود. پس براي توسعه آن هيچ دريغي نبايد داشته باشيم.
آخوندي با اشاره به اينكه اگر به جمعيت ايران نگاه كنيم بخش عمده‌اي از آن در كوهپايه زاگرس سكونت دارند، گفت: به همين دليل است كه من از بدو ورود به وزارتخانه بحث عمده‌اي در خصوص كريدور توسعه‌اي داشته‌ام كه هم موجب توسعه منطقه شده و هم زمينه‌اي براي رشد و توسعه كل ايران باشد.
مزاياي كريدور ۱۰ براي كردستان و ايران
وزير راه و شهرسازي با اشاره به نگاه ويژه براي توسعه پايدار در اين بخش از كشور، گفت: ارتباط و حمل و نقل در هر منطقه‌اي محور توسعه است و تا زماني كه ما نتوانيم ظرفيت‌هاي ارتباطي را گسترش دهيم نمي‌توان به رسيدن به توسعه پايدار اميدوار بود. لذا كريدوري را تحت عنوان كريدور شمال به جنوب كه از منطقه بازرگان تا بندر امام خميني(ره) خليج فارس امتداد دارد در غرب كشور در وزارتخانه تعريف كرديم و اسم آن را كريدور شماره ۱۰ گذاشتيم.
وي ادامه داد: فكر مي‌كنم اين كريدور محوري است كه مي‌تواند در سطح ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي رشد داشته باشد. كريدور شماره ۱۰ در سطح بين‌المللي كوتاه‌ترين كريدور ارتباطي به طول ۱۴۵۰ كيلومتر از اروپا به سمت ايران است. اين كريدور در سطح منطقه‌اي نيز از سمت شمال به جنوب و نيز از مسيرهاي فرعي شرق به غرب به راحتي درياي مديترانه را از سوريه با فاصله بسيار كوتاهي به ايران متصل مي‌كند. اين كريدور همچنين تمام منطقه شرقي را در عراق و تركيه به قلب سرزمين ايران در تهران، قزوين، همدان، كرمانشاه و قم با يك اتصال سريع مرتبط خواهد كرد.
وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه مي‌توانيم در پيرامون اين كريدور علاوه بر شكل دادن شبكه حمل و نقلي به مسائل ديگري از جمله لجستيك پارك‌ها، پايانه‌هاي حمل و نقلي شهرك‌هاي صنعتي محله‌هاي گردشگري و توسعه و ارتقاي سكونتگاه‌ها توجه كنيم، گفت: به همين دليل است كه ما به اين كريدور بيش از يك مسير حمل و نقلي نگاه مي‌كنيم ما مي‌توانيم در ادامه اقدامات توسعه مكمل را در كنار اين بخش داشته باشيم.
وي همچنين گفت: كريدور شماره ۱۰ از نظر دسترسي به آب، برخورداري از مناظر زيبا نسبت به ساير كريدورها شرايط بهتري دارد كه مي‌تواند گردشگران زيادي را به خود جلب كند.
عضو كابينه دولت تدبير و اميد با بيان اينكه كريدور شماره ۱۰ از جهت ميراث اقتصادي شبكه‌هاي اجتماعي و فرهنگي داراي سرمايه‌هاي نهفته زيادي است گفت: ما اين كريدور را در شبكه حمل و نقلي خود در اولويت قرار داده‌ايم چرا كه داراي ظرفيت‌هاي نهفته زيادي است به همين دليل من همواره همت خود را در دولت براي توسعه اين كريدور به كار خواهم گرفت.
آخوندي ادامه داد: در كنار اختصاص رديف هاي اعتباري براي تكميل و بهره برداري از قطعات مختلف اين مسير، مطالعات مورد نياز در راستاي تسهيل در تردد وسائل نقليه و همچنين تبديل اين كريدور به آزادراه در دستور كار قرار گرفته است.

لزوم هماهنگي دولت و مجلس در پيشبرد كريدور شماره ۱۰

وي با تاكيد بر اهميت هماهنگي دولت و مجلس در پيشبرد اين پروژه تاكيد كرد: فكر مي‌كنم با هماهنگي دولت و مجلس بتوانيم كار بزرگي را پايه‌گذاري كنيم چراكه يك چهارم نمايندگان مجلس در استان‌هاي اطراف اين كريدور هستند. پس امكان اينكه سيستم پشتيباني سياسي خوبي در مجلس براي اين كريدور به وجود آيد فراهم است بنابراين بايد با همكاري يكديگر اين طرح را به پايان برسانيم.
آخوندي با اشاره به اينكه سرعت كنوني اين كريدور ۱۱۰ كيلومتر گزارش شده است، گفت: درحال حاضر راجع به جزييات فني اين كريدور درحال مطالعه هستيم و امكان اينكه بخشي از آن به آزادراه ارتقا يابد وجود دارد و بايد بنا به اين دليل و با توجه به تنگناهاي اقتصادي موجود در كشور مدل‌هاي سرمايه‌گذاري براي آن ترسيم كنيم. ما بايد به سمتي برويم كه هر بخش اين كريدور كه از جهت ترافيك اجازه مي‌دهد به سيستم آزادراهي ارتقا پيدا كند تا هم سطح خدماتي آن افزايش يابد و از سوي ديگر امكان سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در اين محور فراهم شود.
آخوندي ضمن اشاره به اينكه در وضع موجود ۳۲۰ كيلومتر از اين كريدور در كردستان واقع است، گفت: با افتتاح ۵۰ كيلومتر از اين محور در مراسم امروز نزديك به ۱۲۰ كيلومتر بزرگراه فعال مي‌شود. در اين صورت ۲۰۰ كيلومتر باقي مي‌ماند كه قرارداد ۱۲۰ كيلومتر آن فعال شده است. اميدواريم تا پايان امسال بتوانيم ۳۰ كيلومتر ديگر از اين محور را به افتتاح برسانيم.
وي با اشاره به كريدورهاي شرقي و غربي موجود در اين منطقه گفت: ما در پيرامون اين كريدور محورهايي داريم كه مناطق شرق و غرب را به كريدور اصلي متصل مي‌كنند. وجود ۱۰ پايانه مرزي در مسير اين كريدور يكي ديگر از اهميت‌هاي بارز اين محور به شمار مي‌رود. در حقيقت بيش از يك سوم از مرزهاي ايران در اين كريدور وجود دارند كه نشان دهنده تاثير بالاي آن در حوزه تجاري و مبادلات منطقه‌اي است.

كردستان را به مركز كشورمان متصل كنيم

آخوندي با تاكيد بر اينكه بايد كردستان را به مركز كشورمان متصل كنيم، گفت: از طريق سنندج به همدان، ديوان‌دره مي‌توان كردستان را به مركز كشور متصل كرد.
وي ادامه داد: كردستان به دليل اينكه چندين سال با جنگ تحميلي درگير بود دچار عقب‌ماندگي مزمن شده است و در حالي كه ساير استان‌ها در حال توسعه بودند كردستان در حال جنگ با دشمنان بوده است بنابراين نبايد براي آباداني كردستان دريغ كرد.
وي با اشاره به افتتاح ۸۰ كيلومتر راه روستايي در اين استان گفت: در حال حاضر در كردستان ۲۲۰۰ كيلومتر راه روستايي وجود دارد و براي اينكه تمام روستاهاي بالاي ۵۰ خانوار اين استان به راه آسفالته دسترسي داشته باشند هزار كيلومتر ديگر راه روستايي در اين استان بسازيم.
وزير راه و شهرسازي گفت: خبر خوش اين است كه ساخت هزار كيلومتر راه روستايي در اين استان شروع شده است.
وي با اشاره به افزايش پروازهاي فرودگاه سنندج در استان كردستان گفت: در نظر داريم دو پرواز ديگر از آبان‌ماه به پروازهاي كردستان اضافه كنيم و معتقدم با ورود هواپيماهاي جديد مشكل كمبود پرواز در استان‌ها رفع مي‌شود.
وزير راه و شهرسازي همچنين با اشاره به ساخت راه‌آهن در كردستان گفت: راه‌آهن همدان در بهار سال آينده به افتتاح مي‌رسد كه پس از آن ساخت راه‌آهن همدان – سنندج را در دستور كار قرار داده‌ايم.

تكميل محور سنندج- مريوان تا ۲ سال ديگر

وزير راه و شهرسازي با بين اينكه ۱۲۰ كيلومتر از كريدور شماره ۱۰ از كردستان مي‌گذرد و يكي از محورهاي آن كريدور سنندج – مريوان است گفت: در نظر داريم دو پرواز ديگر از آبان‌ماه به پروازهاي كردستان اضافه كنيم.
به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، عباس آخوندي در جمع خبرنگاران در حاشيه افتتاح ۱۵۰ كيلومتر بزرگراه و راه روستايي اظهار داشت: امروز هفتاد كيلومتر بزرگراه در كردستان افتتاح شد كه يك رويداد مهم براي مردم كردستان است.
وي با بيان اينكه ۵۰ كيلومتر از اين مسير ۷۰ كيلومتري در كريدور شماره ۱۰ (كريدور شمال – جنوب در غرب كشور) قرار دارد ادامه داد: ۲۰ كيلومتر ديگر در محور سنندج- همدان و سنندج – زنجان قرار دارد.
وي با اشاره به كريدور شماره ۱۰ گفت: كريدوري از خليج‌فارس به سمت ماكو تعريف كرده‌ايم كه ۳۲۰ كيلومتر از اين كريدور از استان كردستان مي‌گذرد كه اين ۳۲۰ كيلومتر را به بزرگراه تبديل مي‌كنيم.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه ۱۲۰ كيلومتر از اين مسير فعال شده است گفت: ۲۰۰ كيلومتر باقي مانده است كه از اين ۲۰۰ كيلومتر ۱۲۰ كيلومتر قرارداد فعال با پيمانكاران دارد.
آخوندي ادامه داد: اين ۱۲۰ كيلومتر محور سنندج به مريوان است كه يك محور تجاري بسيار مهم محسوب مي‌شود.
وي با بيان اينكه ۵۰ كيلومتر از اين محور در دست ساخت است گفت: ۳۰ كيلومتر آن در دست اجرا است و مناقصات آن برگزار شده است و منابع مالي ۲۰ كيلومتر ديگر هم تامين شده است و تا سال ديگر به افتتاح مي‌رسد.
وي تاكيد كرد: هرچند كه ۳۰ كيلومتر محور مريوان ساخته شده است اما تا ۲۰ كيلومتر ديگر هم ساخته نشود امكان بهره‌برداري از آن وجود ندارد.
وي با اشاره به افزايش پروازهاي فرودگاه سنندج در استان كردستان گفت: در نظر داريم دو پرواز ديگر از آبان‌ماه به پروازهاي كردستان اضافه كنيم و معتقدم با ورود هواپيماهاي جديد مشكل كمبود پرواز در استان‌ها رفع مي‌شود.

جزئيات ساخت فرودگاه سقز

آخوندي در بازديد از محور در دست احداث سنندج - مريوان در جمع خبرنگاران با تاكيد بر ترانزيتي بودن اين مسير گفت: با وجود تنگناي مالي كشور، اين مسير داراي پيشرفت فيزيكي بسيار خوبي است،
وزير راه و شهرسازي بازديد از محور در دست احداث سنندج- مريوان در جمع خبرنگاران گفت: محور سنندج مريوان با توجه به نزديكي به مرز باشماق يكي از محورهاي ترانزيتي ايران به شمار مي‌رود به نحوي كه روزانه حدود ۶۷۰۰ خودرو از آن تردد مي‌كنند بنابراين نياز به بازنگري در مسير احساس مي‌شود.
وي در ادامه با تاكيد بر اين كه اجراي اين پروژه در سفر رهبري و همچنين سفر هيات دولت به استان كردستان مورد توجه قرار گرفته است، گفت اين مسير داراي دو قطعه سنندج- شويشه و شويشه به تيژتيژ است كه قطعه اول انجام شده و اكنون در حال اجراي عمليات بخش دوم به طول ۵۲ كيلومتر هستيم. اين بخش داراي ۳ تونل بوده كه عمليات احداث دو تونل و ۳۰ كيلومتر آن تاكنون انجام شده و قرار است تا آذر ماه سال جاري به پايان برسد.
وي در ادامه در خصوص تونل سوم به طول ۱۸۸۰ متر گفت مناقصه اين تونل انجام شده و قرارداد آن نيز در هفته گذشته ابلاغ شده است. خوشبختانه كارگاه اين پروژه هم اكنون در حال تجهيز است. ۲۰ كيلومتر باقي مانده اين محور نيز به اداره كل راه و شهرسازي استان ابلاغ شده و قرار است ظرف دو سال آينده اجرا شود.
وي افزود: اميدواريم با انجام اين طرح ۵۲ كيلومتر جاده اصلي به همراه ۳ تونل را در اختيار مردم سنندج قرار دهيم.
آخوندي همچنين خاطر نشان كرد نكته بسيار مهم ديگري كه در اين محور وجود دارد آن است كه اين منطقه توريستي بوده و از زيبايي طبيعي قابل توجهي برخوردار است.
وي در ادامه ضمن ابراز اميدواري نسبت به اين كه بايد بتوانيم جاده و خدمات پيراموني آن را در اين محور مهم مورد توجه قرار دهيم، گفت: استراحتگاه‌ها و معماري اين جاده بايد از سوي مشاور انديشيده و طرح آن ارايه شود تا در نهايت بتوانيم جاده‌اي در شان والاي ساكنان منطقه، تحويل دهيم.
وزير راه و شهرسازي با بيان اين كه محور سنندج- مريوان در شرايط تنگناي مالي كشور داراي پيشرفت فيزيكي بسيار خوبي است، گفت: با توجه به تاكيدات سفر رياست جمهوري تمام مقدمات اجراي پروژه را انجام داده و قبل از سفر تمامي فعاليت‌هاي مربوط به مناقصه آن را به پايان رسانديم. به همين دليل جا دارد كه از مديريت محلي، استاندار و پيمانكاران آن قدرداني و تشكر كنيم.
وي در ادامه بيان كرد: اين پروژه سنگيني است كه دارا ي ۱۸۸۰ متر تونل بوده و چيزي حدود ۱۲۰ ميليارد تومان براي اجرا نياز دارد. خوشبحتانه در جلسه برگزار شده با مقامات مربوطه برنامه تامين مالي اين پروژه را در دو سال آينده در بودجه سالانه پيش‌بيني كرده‌ايم و به همين خاطر من پس از اطمينان خاطر از تامين اعتبار طرح تصميم به شروع آن گرفتم.
وزير راه و شهرسازي در پايان در خصوص شرايط فرودگاه سقز نيز گفت: اين فرودگاه خوشبختانه كاملا فعال است و عمليات مربوط به ساخت و ساز آن نيز كاملا در دست اجرا است.

گفتگوي آخوندي با پيمانكاران پروژه سنندج – مريوان

وزير راه و شهرسازي در جريان بازديد از محور در دست احداث سنندج- مريوان و گفتگو با پيمانكاران و مسئولان مرتبط با پروژه احداث اين محور، ضمن تاكيد بر اهميت توجه به معماري جاده، تاكيد كرد مطالعه براي ايجاد سيستم‌هاي وروي‌- خروجي يك مجتمع تجاري خدماتي بايد تا پيش از پايان فصل انجام شود.
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، عباس آخوندي در جريان سفر يك روزه به استان كردستان از مسير در دست احداث سنندج - مريوان بازديد كرد.
محور سنندج- مريوان با طول ۵۲ كيلومتر داراي پيشرفت ۵۰ درصدي است كه تاكنون ۲۴ كيلومتر از آن آسفالت شده است. بر اساس گزارش ارايه شده از سوي پيمانكار طرح، مجموع طول قابل بهره‌برداري اين محور تا آبان ماه سال جاري ۳۲.۸ كيلومتر اعلام شده و اعتبار مورد نياز براي تكميل آن ۱۳۶۲.۶ ميليارد ريال بيان شده است.
وزير راه و شهرسازي در جريان بازديد از اين محور و گفتگو با پيمانكاران و مسئولان مرتبط با پروژه احداث محور سنندج- مريوان ضمن تاكيد بر اهميت توجه به معماري جاده در طول پروژه گفت معماري جاده از دو جهت براي اين محور ضروري است؛ از يك سو اين مسيري بين‌المللي است و به مرز متصل مي‌شود، بنابراين ارايه خدمات بين‌راهي و رعايت معماري جذاب براي آن قابل توجه است. توجه به منظر نزديك و دور نيز از جهت معماري نكته‌اي قابل اهميت بوده كه بايد تا قبل از تمام شدن پروژه براي آن فكري شود. وي تاكيد كرد: مطالعه براي ايجاد سيستم‌هاي وروي‌- خروجي يك مجتمع تجاري خدماتي تا پيش از پايان فصل بايد انجام شود و اين اقدام بايد حتما با حضور يك مشاور و كارشناس معمار انجام شود.
اين محور داراي ۲ قسمت الف با طول ۳۰ كيلومتر و قسمت دوم به طول ۳۳ كيلومتر است.
قسمت الف داراي ۲ تونل همرو به طول ۱۳۲۶ متر و تونل گذردره به طول ۳۲۲ متر است. تاكنون در اين محور مسيري به طول ۲۲.۳ كيلومتر آسفالت شده و ۷.۷ كيلومتر آن تا پايان آذر ماه ۹۵ قابل بهره‌برداري خواهد بود. در حال حاضر تنها عمليات روسازي و لاينينگ پاركينگ تونل همرو و احداث ۶۰ متر لاينينگ و روسازي تونل گذردره از اين قسمت باقي مانده است. همچنين اعتبارمورد نياز جهت تكميل قسمت الف ۲۱۲.۶ ميليارد ريال اعلام شده است.
قسمت ب با طول ۲۲ كيلومتر داراي تونلي تحت عنوان باغان به طول ۱۸۸۰ متر است. در حال حاضر حفاري هدينگ تونل به طول ۲۵۰ متر و عمليات آسفالت ۲.۵ كيلومتر انتهايي مسير در اين قسمت به انجام رسيده است.

حناچي: توسعه كردستان در گرو بهبود زيرساخت‌هاي حمل و نقل

معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي توسعه كردستان را در گرو بهبود زيرساخت‌هاي اصلي دانست و گفت: ساماندهي پروژه‌هاي راهسازي تأثير بسياري در اقتصاد و پيشرفت منطقه دارد.
به گزارش وزارت راه و شهرسازي، پيروز حناچي عصر پنجشنبه در مراسم افتتاح يكي از قطعات بزرگراه سنندج - همدان با بيان اينكه نياز است زيرساخت هاي اصلي براي توسعه فراهم شود، اظهار داشت: يكي از زيرساخت هاي اصلي كشور پروژه هاي راهسازي است كه در شهرستان قروه تأثير بسياري روي اقتصاد منطقه داشته و اين منطقه را متحول خواهد كرد.
به گفته وي هر نوع سرمايه گذاري نيازمند راه مناسب است و در اين ميان مسيرهاي اصلي به دسترسي هاي محلي نياز دارد كه لازم است پيش بيني هاي درست براي ساماندهي صورت گيرد.
حناچي با اشاره به اينكه در سال ۸۴ حدود كمتر از ۹۰۰ شهر در كشور وجود داشت اما در حال حاضر اين تعداد به هزار و ۳۳۱ شهر رسيده است، مهيا شدن زيرساخت هاي شهري را به تناسب اين رشد فزاينده طولاني دانست.
وي به مطالبات مردم در خصوص مسكن مهر اشاره كرد و افزود: مسكن مهر پروژه عظيمي بود كه تكميل و اصلاح آن ساليان سال طول مي‌كشد.
حناچي از پيش بيني سه هكتار زمين براي استقرار سايت هاي اداري در شهرستان دهگلان خبر داد.
به گفته وي در شرايطي هستيم كه درآمدهاي دولت به يك سوم كاهش يافته كه با تدبير مديران ارشد دولت و همكاري مردم مشكلات قابل حل خواهند بود.
معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي امنيت را اولين قدم براي توسعه در كشور دانست و تصريح كرد: هدف دشمنان به زانو درآوردن و تسليم شدن كشور ايران در برابر فشارهاي اقتصادي و سياسي است لذا ملت ايران با رد كردن تمامي سختي هاي حاصل از اينگونه فشارها ثابت كرده اند كه هميشه همراه و پاي كار هستند و در اين ميان وظيفه دولتمردان اين است كه با تلاش و پيگيري مشكلات را مرتفع كنند.
پيروز حناچي هدف از سفر وزير راه و شهرسازي و معاونان اين وزارتخانه به استان كردستان را پيگيري مشكلات در حوزه راه دانست و گفت: توسعه استان در گرو توسعه زيرساخت هاي اصلي است اين امر بايد تحقق يابد تا اقدامات بعدي صورت پذيرد.
وي در پايان به مسير راه باباگرگر به غارعلي صدر اشاره كرد و يادآور شد: اين طرح به عنوان پروژه اي مؤثر در توسعه منطقه در دست مطالعه قرار خواهد گرفت و بايد دانست با اجراي اين طرح مسير پيشرفت در استان فراهم مي شود.

جزئيات ۱۵۰ كيلومتر بزرگراه و راه روستايي كردستان

۷۰ كيلومتر بزرگراه و ۸۰ كيلومتر راه روستايي در شهرستان‌هاي كردستان امروز به طور همزمان با حضور وزير راه و شهرسازي به افتتاح رسيد.
به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، پنج‌شنبه ۱۵ مهرماه با حضور عباس آخوندي در استان كردستان نزديك به ۷۰ كيلومتر بزرگراه و ۸۰ كيلومتر راه روستايي در شهرستان‌هاي گوناگون استان به افتتاح رسيد.
با توجه به گزارش ارائه شده ۱۲ كيلومتر از كنارگذر سقز با اعتبار ۴۰۰ ميليارد ريالي، ۱۵ كيلومتر از باند دوم بزرگراه كرمانشاه-مياندوآب قطعه ۲ (حدفاصل سقز تا روستاي صاحب) با هزينه ۲۰۰ ميليارد ريالي، ۶.۵ كيلومتر باند دوم بزرگراه كرمانشاه-مياندوآب قطعه ۳ با اعتبار ۱۲۰ ميليارد ريالي، ۳.۵ كيلومتر باند دوم بزرگراه كرمانشاه-مياندوآب واقع در ورودي ديواندره با هزينه ۵۰ ميليارد ريالي، ۴.۵ كيلومتر باند دوم بزرگراه كرمانشاه-مياندوآب قطعه ۶ (گردنه ماموخ) با هزينه ۱۰۰ ميليارد ريالي، ۱۰ كيلومتر باند دوم بزرگراه كرمانشاه-مياندوآب قطعه ۹ (كامياران-گاوشان) با اعتبار ۲۳۰ ميليارد ريالي، ۱۲ كيلومتر از باند دوم سنندج-همدان (واقع در سه‌راهي دهگلان-گنجي) با هزينه ۳۰۰ ميليارد ريال، ۴.۵ كيلومتر از باند دوم بيجار-زنجان قطعه ۲ با هزينه ۶۰ ميليارد ريال و ۲ كيلومتر از باند دوم بزرگراه بيجار-ديواندره قطعه ۲ با هزينه ۴۰ ميليارد ريال از جمله پروژه‌هاي بزرگراهي مورد افتتاح امروز در كردستان به شمار مي‌روند.
۳.۲ كيلومتر راه روستايي داني‌كش، ۰.۶ كيلومتر راه روستايي آنت روستاي آويهنگ، ۹ كيلومتر راه روستايي گلبن، ۴ كيلومتر راه روستايي علي‌آباد، ۳.۳ كيلومتر راه روستايي خشكه‌دول، ۴ كيلومتر راه روستايي كوچك-بغده‌كندي، ۲ كيلومتر راه روستايي احمدآباد سرا، ۲.۲ كيلومتر راه روستايي كردكند، ۴ كيلومتر راه روستايي آصف‌آباد، ۳.۵ كيلومتر راه روستايي خانه‌انقلي-شيركش، ۳.۳ كيلومتر محورراه وروستايي ميوراب، ۳.۵ كيلومتر راه روستايي دژن، ۱.۳ كيلومتر راه روستايي بيساران، ۲.۲ كيلومتر ملك‌آباد، ۴.۵ كيلومتر راه روستايي دره اسماعيله-دروزان، ۲ كيلومتر محور روستايي دره‌كوله-هشميز، ۰.۷ كيلومتر راه روستايي ملكشان، ۲ كيلومتر راه روستايي شيبانجو-هرميدلف ۱.۷ كيلومتر محور روستايي دگاگا، ۵.۲ كيلومتر محور راه روستايي شجاع‌آباد، ۷.۳ كيلومتر محور روستايي ايلو، ۳ كيلومتر راه روستايي رنگ‌ويژان-سردزه، ۲ كيلومتر راه روستايي خاپوردره، يك كيلومتر راه روستايي ياپل، يك كيلومتر راه ورستايي مرواريد، ۴.۵ كيلومتر محور روستايي آسياب‌چوب-آزرند، ۰.۶ كيلومتر راه روستايي قوره دره، يك كيلومتر راه روستايي پشته و ۳.۳ كيلومتر تازه‌آباد كاني گلزار از محورهاي روستايي افتتاحي در اين سفر يك روزه به شمار مي‌رود.
براساس آمار گزارش شده ۸۵ كيلومتر راه روستايي و ۷۰ كيلومتر بزرگراه در اين سفر افتتاح شد كه هزينه صرف شده براي بخش بزرگراهي حدود يك هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال اعلام شده و هزينه صرف شده براي راه رسوتايي ۳۰۰ ميليارد ريال بوده است.
 
وزير راه و شهرسازي در آيين افتتاح ۱۵۰ كيلومتر شبكه راهي در استان كردستان با تاكيد بر اين كه اين استان از كانون‌هاي عمده تمدن ايران‌شهري به شمار مي‌رود، گفت بخش عمده‌اي از مردم ايران در كوهپايه زاگرس سكونت دارند و به همين دليل كريدور توسعه‌اي براي اين خطه در وزارتخانه تعريف شده كه تحت عنوان كريدور شمال به جنوب از منطقه بازرگان تا بندر امام خميني (ره) در خليج فارس امتداد دارد و مي‌تواند در سطح ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي گسترش يابد و موجب رشد شود.