| 23 تير 1399
رشد ۲۲درصدي مسافر داخلي نتيجه آزادسازي بازار است/ سرمايه‌گذاري بيش از ۲۵۰ ميليون دلاري در بخش سيستم‌هاي ناوبري
آخوندي در جمع سرمايه‌گذاران صنعت هوانوردي مطرح كرد

رشد ۲۲درصدي مسافر داخلي نتيجه آزادسازي بازار است/ سرمايه‌گذاري بيش از ۲۵۰ ميليون دلاري در بخش سيستم‌هاي ناوبري

تاریخ انتشار: 1395/06/29|   بازدید: 2405 |  print
وي ادامه داد: آقاي هاربيسون گفتند كه صنعت هوانوردي بيش از يك حمل ونقل است و ما نيز موافقيم. اين صنعت يك سبك زندگي است و وسيله‌اي است براي ارتباط ملت‌ها؛ بنابراين ما به صنعت هوانوردي به عنوان يك بستر جهاني براي مبادله اقتصادي، فرهنگي و سياسي نگاه مي‌كنيم.
آخوندي ادامه داد: از جهت فناوري نيز يك فناوري بسيار بسيار پيچيده است كه شايد ما به ظاهر فقط آن را در رفت و آمد هواپيما ببينيم، اما داراي ابعاد مختلف در حوزه‌هاي مختلف اعم از فناوري اطلاعات، ساخت و از همه مهم‌تر بحث زنجيره خدمات است. بنابراين ما به اهميت اين صنعت در رشد و توسعه ملي و همچنين رشد اقتصاد جهاني كاملا واقف هستيم.
وزير راه وشهرسازي ادامه داد: در آغاز تاكيد كنم كه ما به اينكه صنعت هوانوردي يك صنعت جهاني است كاملا واقف هستيم. قواعد جهاني وجود دارد و ما به اين قواعد جهاني پيوسته‌ايم و همچنان كه گفته شده است جزو بنيانگذاران كنفرانس شيكاگو هستيم.
وي تاكيد كرد: ايران به قوانين بين‌المللي اعتقاد دارد و طبق مقررات بين‌المللي در صنعت هوانوردي عمل مي‌كند و بر اساس همين تعهد اعتقاد داريم كه بايد بتوانيم منافع ملت ايران را در سطح بازار صنعت هوانوردي به دست آوريم.

حركت به سمت آسمان آزاد در ايران

اين مقام مسئول ادامه داد: ما فكر مي‌كنيم سهم ما از اين بازار بيش از آني است كه در حال حاضر داريم و با توجه به اينكه همواره به قواعد وفادار بوديم هيچ مانعي براي توسعه اين صنعت در ايران نمي‌بينيم.
آخوندي توضيح داد: گام اولي كه برداشته‌ايم حركت به سمت آسمان آزاد در ايران است. اين كار را با اطمينان به نفس كامل انجام داده‌ايم و افتخار دارم اعلام كنم آسمان ايران در اين منطقه آسماني آزاد و كاملا امن براي تمام پروازهاي بين‌المللي است.
آخوندي با مروري بر سياست‌هايي كه در حوزه هوايي در وزارتخانه تعقيب مي‌كند گفت: هرچند كه مي‌دانم قبل از آمدن به ايران بسياري از اين سياست‌ها را مطالعه كرده‌ايد اما دوباره آن را بيان مي‌كنم. اعتقاد ما بر اين است كه بايد در يك بازار رقابتي بين‌المللي عمل كنيم. ما با قواعد رقابت بين‌الملل آشنا و به مقررات پايبند هستيم و خواهيم ماند. آنچه كه در اين مدت انجام داده‌ايم اين بود كه نهادهاي اين رقابت بين‌المللي را يكي پس از ديگري در ايران مستقر كنيم.
وي ادامه داد: اولين كار ما در جهت آزادسازي بازار صنعت هوانوردي ايران و برداشتن نظام قيمت گذاري در داخل اين صنعت بود و افتخار دارم اعلام كنم اين مهم در مدت كوتاهي انجام شد و بحث آزادسازي بازار هوايي ايران صورت گرفت و درحال حاضر قيمت‌هاي ما در روزها و ساعت‌هاي مختلف براي خطوط مختلف متفاوت است و كسي در نرخ‌گذاري دخالت ندارد.
آخوندي ادامه داد: يك نشانه مثبت بعد از اين اقدام آن است كه ميزان مسافر داخلي در پنج ماه اول امسال نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد رشد داشته است. وي گفت: اين اتفاق حاوي دو نكته است. اول آنكه ظرفيت توسعه در صنعت هوانوردي ايران وجود دارد و دوم اينكه چكونه بحث رقابت مي‌تواند به نفع بهره‌برداران منجر شود و رفاه مردم را دربرداشته باشد.
وي ادامه داد: ما براي نهادسازي درحوزه صنعت هوانوردي افزون بر آزادسازي قيمت‌ها اقدامات ديگري در حوزه زيرساخت‌ها انجام داديم.

بروز رساني و تجهيز مجدد سيستم‌هاي ناوبري ايران

وزير راه و شهرسازي گفت: ما اقدامات گسترده‌اي براي بروز رساني و تجهيز مجدد سيستم‌هاي ناوبري ايران انجام داديم. اكنون تمام سيستم‌هاي ناوبري ايران درحال نوسازي است و بيش از ۲۵۰ ميليون دلار سرمايه‌گذاري دراين بخش كرده‌ايم و سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده‌اي براي نوسازي سيستم ناوبري ايران درسطح تمام كشور در راه است.
آخوندي در ادامه گفت: اهميت و توجه ما به مفهوم حرفه‌گري در صنعت هوانوردي در ايران و اهميت مفهوم شركت در صنعت هوانوردي است. وي توضيح داد: ما اعتقاد داريم شركت‌هاي هوانوردي كه در بخش‌هاي مختلف اين صنعت كار مي‌كنند موتورهاي متحرك توسعه صنعت هوانوردي هستند بنابراين ما به نهاد شركت در صنعت هوانوردي قويا احترام مي‌گذاريم و به شدت پايبند هستيم.
وي ادامه داد: بازار صنعت هوانوردي بر اساس نظام مديريت بين‌المللي اداره مي‌شود و از همين رو براي اينكه رعايت انصاف شود و شركت‌هاي هم‌تراز بتوانند با هم رقابت كنند ما مفهوم كفايت سرمايه و صلاحيت فني براي مديريت بنگاه‌ها را به شدت مورد توجه قرار داديم.
وي افزود: از همين رو براي شركت‌هايي كه مي‌خواهند دراين حوزه فعاليت كنتد ميزان كفايت سرمايه را به ۳۵۰ ميليارد تومان افزايش داديم.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: اينكه ما ميزان كفايت را به ۳۵۰ ميليارد دلار سرمايه افزايش داديم به اين مفهوم است كه بنگاه‌ها بايد بدانند از جهت كمينه سرمايه هم‌تراز باشند و بتوانند در بازار رقابت بين‌المللي رقابتي منصفانه داشته باشند. همچنين براي صدور پروانه به صلاحيت بنگاه‌ها و توانايي آنها به تعهد درمقابل مردم توجه كرديم. بنابراين بحث ما به رقابت و برنامه‌ريزي نهادي و حرفه‌اي‌گري درصنعت هوانوردي بازمي‌گردد.
ارزيابي مجدد نقشه شبكه فرودگاهي ايران
آخوندي در بخش ديگري گفت: مي‌خواهم به موقعيت ايران و اينكه در پسابرجام چگونه برنامه‌ريزي كرده‌ايم اشاره كنم. موقعيت ما به گونه‌اي است كه ۸۰ درصد جمعيت جهان در فاصله پرواز هفت ساعته از ايران هستند اين يك موقعيت استثنايي براي ايران است و اين فرصت را به ما مي‌دهد كه يك بار ديگر روي نقشه هوايي جهان موقعيت ايران را بازتعريف كنيم و نيز امكان آسايش و رفاه مردم جهان را فراهم كنيم. ما وظيفه داريم براي كساني كه از شمال به جنوب يا از غرب به شرق از فراز آسمان ايران حركت مي‌كنند منافع آنها را درنظر بگيريم ضمن آنكه منافع ملي ايران را در اين بازار جهاني بازتعريف كنيم ازاين رو درصدد هستيم نقشه شبكه فرودگاهي ايران را مورد ارزيابي مجدد قرار دهيم.

ايجاد مفهوم حمل و نقل چند وجهي در فرودگاه امام(ره)

وي به فرودگاه امام به عنوان محل برگزاري اجلاس كاپا اشاره كرد و گفت: اينجا فرودگاهي است كه به عوان يك شهر فرودگاهي، يك بندر خشك، يك پارك لجستيكي و مركز توسعه‌اي عمل مي‌كند. ما در فرودگاه امام درپي آن هستيم كه مفهوم حمل و نقل چند وجهي را ايجاد كنيم.
وي خبر داد: فرودگاه امام از طريق ريل و جاده به تمام بنادر ايران وصل مي‌شود و مي‌توان پروژه‌اي را بين دريا، هوا و زمين ايجاد كنيم.
به گفته وي شهر فرودگاهي امام به عنوان يك منطقه آزاد در جهت آزادسازي تمام ارتباطات تجاري در منطقه عمل مي‌كند و مي‌تواند از فناوري‌هاي نهايي براي توسعه صنعت كاملا پشتيباني كند و مي‌تواند به عنوان يك هاب فرودگاهي عمل كند.
وي گفت: مي دانيم با اين امكاني كه دراختيار داريم در برابر همه ملت‌هاي جهان مسئوليت داريم و به همين دليل اعلام مي‌كنم براي تمام شما، براي اينكه بتوانيد به صورت رقابتي در اينجا سرمايه‌گذاري كنيد فضا وجود دارد.
وي ادامه دارد: سرمايه گذاري درتمام بخشها اعم از خدمات گردشگري و توريسم تا سيستم‌هاي فرودگاهي دراين منطقه ممكن است و من به شما خوشامد مي‌گويم.

انجام ۸۰ درصد پروازها در۱۰ فرودگاه كشور

وي گفت: درست است كه بيش از ۶۰ فرودگاه در ايران وجود دارد ولي ۸۰ درصد پروازها صرفا در۱۰ فرودگاه انجام مي‌شود و اين فرودگاه‌ها مازاد بر ظرفيت درحال فعاليت هستند. بنابراين توسعه فرودگاه‌هاي ايران مثل مهرآباد، تبريز، مشهد، اهواز، بندرعباس، بوشهر و باقي فرودگاه‌هاي بين‌المللي آماده جذب سرمايه براي تمام كساني است كه علاقه مند به سرمايه گذاري در صنعت فرودگاهي هستند.
آخوندي در ادامه به بحث خريد ناوگان هوايي اشاره كرد و گفت: ما مذاكرات موفقي را با تمام عرضه كنندگان هواپيمايي مانند ايرباس و بويينگ به عنوان نام آوران اين عرصه داشته‌ايم، ضمن اينكه با ديگر نام‌هاي بزرگ برزيل، ژاپن و ايتاليا و كانادا همراه هستيم.
وي گفت: ما تمايل داريم از اين رقابت بين‌المللي به نفع ايران استفاده كنيم البته برخي مشكلات وجود دارد اما از آن جا كه تمام قوانين را رعايت كرده‌ايم و به قوانين بين‌المللي پاي بند هستيم همه اين مشكلات بايد حل شود.
به گفته آخوندي برگزاري مجدد اجلاس كاپا در تهران نشانه اين است كه تمام فعالان صنعت هوانوردي جهان چشم انتظار برداشته شدن اين موانع هستند و اتفاقا آن‌ها هم خوشبين بودند و معتقند بايد موانع خريد هواپيما از ايرباس رفع شود.
وزير راه و شهرسازي در بخش ديگر از سخراني خود به تركيب ناوگان هوايي ايران اشاره كرد و گفت: ايران سرزمين پهناوري است و پرواز بر فراز ايران و طراحي سيستم شبكه‌اي در بين فرودگاه ها بحث پيچيده‌اي است به همين خاطر به خريد هواپيماها براي پروازهاي دور برد و ميان برد همچنين كوتاه برد فكر مي‌كنيم و به ترتيب نوسازي اين ناوگاه اهميت مي‌دهيم.

بازانديشي مجدد در صنعت هوانوردي

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: بحث ما در نوسازي صنعت هوانوردي چيزي فراتر از نوسازي ناوگان و توسعه فرودگاه‌ها است. ما به تمام زنجيره ارزش نگاه مي‌كنيم اعم از خدمات مسافري‌ها، سيستم تامين و نگهداري و سيستم‌هاي بازسازي و همچنين تمامي خدمات به همين دليل وقتي از نوسازي و بازسازي صحبت مي‌كنيم از بازانديشي مجدد در صنعت هوانوردي صحبت مي‌كنيم.
آخوندي نكته ديگر در بحث سرمايه‌گذاري در صنعت هوانوردي را توجه به سرمايه‌گذاري بخش خصوصي و بين‌المللي دانست و گفت: اين هتلي كه در آن هستيم (هتل نووتل شهر فرودگاهي امام خميني (ره) هتلي است كه توسط بخش خصوصي و با مشاركت بين‌المللي ساخته شده و اين نشان مي‌دهد كه ما سياست اساسي در جهت جذب سرمايه بخش خصوصي داريم.
وي ادامه داد: نكته ديگري كه برآن تأكيد داريم بحث اشتغال و مفهوم نيروي انساني در صنعت هوانوردي است. باور ما اين است كه اين صنعت قدرت ايجاد اشتغال گسترده‌اي در تمامي بخش‌ها دارد. هر يك شغل مستقلي كه در اين صنعت ايجاد شود چهار برابر شغل پيراموني به وجود مي‌آورد به همين دليل بحث تربيت و جذب نيروي انساني در اين صنعت براي ما بسيار مهم است و به همين دليل بحث آموزش جوانان ايراني در حوزه هوانوردي يكي از اهدافي است كه به آن توجه داريم و تعقيب مي‌كنيم.

علاقه‌مند به مفهوم اجاره‌داري بلند مدت هستيم

وزير راه و شهرسازي كه در جمع سران سرمايه‌گذاري در صنعت هوانوردي سخن مي‌گفت اين را هم اضافه كرد كه بحث مدل‌هاي سرمايه‌گذاري نيز از ديگر موضوع‌هاي مورد علاقه وزارتخانه در بخش هوانوردي است. وي در اين باره توضيح داد: افزون بر سرمايه‌گذاري مستقيم و انواع سرمايه‌گذاري يعني BOT و همچنين BLT ما به شدت علاقه‌مند هستيم كه در اين صنعت به مفهوم اجاره‌داري بلند مدت فكر كنيم؛ لذا ليزينگ براي ما چه در بحث توسعه زيرساخت و چه درباره تأمين ناوگان يك استراتژي مهم است.
آخوندي خبر داد: ما از فعاليت شركت‌هاي توسعه ليزينگ در ايران به صورت مشترك داخلي و خارجي حمايت مي‌كنيم و به دنبال ايجاد چند بنگاه ليزينگ هستيم.
وي خطاب به شركت‌كنندگان حاضر در اجلاس گفت: از طرف شركت شهر فرودگاهي به همه كساني كه به صورت ليزينگ سرمايه‌گذاري مي‌كنند ضمانت مي‌دهيم كه مي‌توانيم خريدار محصول نهايي آنها باشيم، لذا تمام حاضرين مي‌توانند به سرمايه‌گذاري ليزينگ در ايران فكر كنند.
آخوندي ادامه داد: البته ليزينگ تنها مدل سرمايه‌گذاري ما نيست، ما به همه مدل‌هاي سرمايه‌گذاري خوش‌آمد مي‌گوييم و تأكيد مي‌كنيم كه مدل سرمايه‌گذاري ليزينگ به شدت مورد حمايت ما قرار دارد.
وزير راه و شهرسازي در پايان اين اجلاس گفت: اميدوارم اين كنفرانس اين موقعيت را براي ما و شما فراهم آورد كه بتوانيم از تمام ظرفيت‌هايمان استفاده كنيم و به سهم خود در توسعه صنعت هوانوردي كمك كرده و نتيجه اين‌گونه اجلاس‌ها روان شدن ارتباطات بين همه ملت‌هاي جهان باشد.

بهره‌مندي همه ايرلاين‌ها از خدمات صندوق توسعه ملي به‌جز ايران‌اير

وزير راه و شهرسازي در كنفرانس مطبوعاتي كه در حاشيه اجلاس كاپا ۲۰۱۶ برگزار شد، درباره نهايي شدن قرارداد با ايرباس و چگونگي رفع موانع بانكي و مالي قرارداد گفت: اين مذاكرات براي نهايي شدن به تاييد اوفك احتياج دارد و نهايي شدن اين قرارداد تنها تقاضاي تهران نيست بلكه تقاضاي جامعه جهاني است.
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، عباس آخوندي در كنفرانس مطبوعاتي كه در حاشيه برگزاري اجلاس كاپا ۲۰۱۶ درهتل شهر فرودگاهي امام خميني(ره) برگزار شد در پاسخ به آخرين وضعيت مذاكره با ايرباس و اينكه براي شرايط بازگشت احتمالي تحريم‌ها چه تمهيداتي در قرارداد گذاشته شده است، گفت: قاعدتا نيابد انتظار افشاي مذاكرات را داشته باشيد. ما تمام مخاطرات ممكن را پيش‌بيني كرديم و بعد وارد مذاكره شديم و بعد از آنكه به نتيجه قطعي برسيم آن را اعلام خواهيم كرد.
وي در پاسخ به ورود ايرلاين‌هاي خارجي به كشور و احتمال از دست دادن بازار از سوي ايرلاين‌هاي داخلي گفت: بايد به دقت و توجه كنيم كه صنعت هوانوردي يك صنعت جهاني است و بايد به رقابت بين‌المللي پايبند باشيم. ما قطعا از بنگاه داخلي حمايت كامل مي‌كنيم ولي حمايت يك‌جانبه از بنگاه داخلي نداريم و معتقديم كه كمكي به ارتقاي صنعت هوانوردي نمي‌كند.
آخوندي در پاسخ به اين سوال كه آيا ايرلاين‌هاي ديگري جز ايران‌اير مي‌تواند از ضمانت دولتي برخوردار باشد و يا مذاكرات تنها براي تجهيز ناوگان ايران اير است گفت: درحال حاضر بوئينگ درحال مذاكره با همه ايرلاين‌هاي داخلي است و اين مذاكرات منحصر به ايران اير نيست ما از همه پشتيباني مي‌كنيم و بقيه كمپاني‌ها نيز در حال مذاكر با شركت‌هاي هوايي ايراني هستند. درخصوص تامين مالي اتفاقا ايران اير تنها شركتي است كه به دليل دولتي بودن نمي‌تواند از خدمات صندوق توسعه ملي استفاده كند.
وي مجددا در پاسخ به سوالي درباره نهايي شدن قرارداد ايرباس و چگونگي رفع موانع بانكي و مالي قرارداد با ايرباس گفت: مذاكرات قراردادي با ايرباس در حوزه‌هاي مختلف در حال انجام است و اين مذاكرات براي نهايي شدن به تاييد اوفك احتياج دارد. تصور ما اين است كه تشكيل اجلاس كاپا در تهران حاكي از فشار جامعه جهاني بر آمريكاست. نهايي شدن اين قرارداد تنها تقاضاي تهران نيست بلكه تقاضاي جامعه جهاني است.
آخوندي همچنين خبر داد كه مشكلي در رفع موانع مالي و بيمه‌اي وجود ندارد و مي‌توانيم به محض موافقت اوفك بقيه بخش‌هاي قرارداد را حل و فصل كنيم.
وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اينكه چرا قرارداد با ايرباس تا پايان ژوئن به نتيجه نرسيد و دليل تاخير چه بود، گفت: تنها مشكل موجود اوفك است و بقيه مشكلات حل شده است. ضمن اينكه مجددا تاكيد دارم كه برگزاري دوباره كاپا در ايران نشان‌دهنده آن است كه اين درخواست از سوي جامعه بين‌المللي از آمريكا وجود دارد و آمريكا نمي‌تواند در مقابل اين درخواست بين‌المللي كوتاهي كند.
آخوندي در پاسخ به اينكه آيا افزايش پروازهاي بين‌المللي در آسمان ايران به آشوب‌ها در منطقه ارتباط دارد و اينكه چه ميزان پيشرفت در پروازهاي بين‌المللي وجود داشته گفت: ميزان پروازها نسبت به دوره قبل و بعد از برجام رشد ۱۰۰ درصدي داشته و از ۵۰۰ پرواز به بيش از هزار پرواز رسيده است. اين افزايش پروازي به امنيت آسمان ايران و نيز اقتصادي بودن پرواز از آسمان ايران بازمي‌گردد.
آخوندي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر تعداد هواپيماهاي درخواستي براي تجهيز ناوگان هوايي گفت: در حال حاضر بيش از نيمي از ناوگان هوايي ما مسن است و ما بارها اعلام كرده‌ايم كه برآورد ۱۰۰ فروند هواپيما براي پروازهاي استاني و برد كوتاه و حدود ۴۰۰ فروند براي بردهاي بلند و مياني نيازداريم. براي داشتن اين تعداد هواپيما بايد از حالا تا سال ۱۴۰۴ سرمايه‌گذاري داشته باشيم .
آخوندي همچنين درباره منع پرواز براي بوئينگ ۷۴۷ گفت: ما بر اساس مقررات و استانداردها عمل مي‌كنيم و اگر هواپيمايي قابل پرواز باشد مانع نمي‌شويم ما نمي‌توانيم به درخواست‌هاي خارج از استاندارد بين‌المللي را پاسخ دهيم.
 
وزير راه و شهرسازي در اجلاس كاپا و در جمع بزرگترين سرمايه‌گذاران صنعت هوانوردي با تاكيد بر اين كه آسمان ايران آسماني آزاد و كاملا امن براي تمام پروازهاي بين‌المللي است، گفت: بر اين واقفيم كه صنعت هوانوردي در رشد و توسعه ملي و همچنين رشد اقتصاد جهاني جايگاهي ويژه دارد و داراي قواعدي جهاني است كه ما به آن تعهد داريم.
به گزارش پايگاه خبري وزارت راه وشهرسازي عباس آخوندي كه به عنوان مهم‌ترين سخنران اجلاس كاپا در جمع بزرگترين سرمايه‌گذاران صنعت هوانوردي حضور داشت، گفت: به همه شما خوشامد مي‌گويم، به ايران‌شهر ما خوش آمديد و اميد داريم كه از اين سفر با خاطره بسيار خوش بازگرديد. همچنين از آقاي دكتر پيتر هاربيسون رئيس كاپا تشكر مي‌كنم كه براي دومين بار برگزاري اين كنفرانس را در تهران سازماندهي كردند.