| 06 آبان 1399

مدیرکل مديريت عملکرد و حقوق شهروندان وزارت‌ راه و شهرسازي:
۷۰ درصد مراجعان از راه‌اندازی سامانه "شهراه" رضایت دارند.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ارائه ۵۶۹ خدمت در سامانه شهراه گفت: طبق نظرسنجی‌ها ۷۰ درصد از مراجعان از راه‌اندازی و نحوه ارائه خدمت در پنجره واحد ارائه خدمات وزارت راه رضایت دارند.

علی‌بخش رستمی در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنیم در بندرعباس، با اشاره به اهداف سفر به استان هرمزگان اظهار داشت: این سفر با هدف بررسی کمی و کاستی‌ها و انتقال آنها به مرکز وهمچنین ارائه رهنمودهای لازم انجام شد.

وی بیان‌ داشت: در سفرهای استانی اتفاقات بسیار مهمی که در راستای خدمات‌رسانی آسانتر به مردم در خانواده وزارت راه و شهرسازی رخ داده، راه‌اندازی سامانه "شهراه" بوده که افتتاح این سامانه مهم‌ترین هدف از سفر به استان‌هاست.

مدیرکل بازرسی و ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه به راه‌اندازی این سامانه در اوایل سال 95 اشاره داشت و ادامه داد: 11 ماه از فعالیت رسمی سامانه شهراه در کشور می‌گذرد.

رستمی در ادامه افزود: همچنین حدود 2700 کاربر از همکاران خانواده وزارت راه و شهرسازی و شهرداران سراسر کشور نیز از کاربران این سامانه هستند.

این مسئول با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی بیشتر در زمینه سامانه "شهراه" در کشور گفت: البته طرح این موضوع به این معنا نیست که در استان هرمزگان سامانه فعال نیست بلکه قصد داریم به این بهانه اطلاع‌رسانی وسیع‌تری انجام دهیم.

وی، سامانه "شهراه" را پنجره واحد ارائه خدمت به مردم در راستای حفظ حقوق شهروندی معنا کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی 569 خدمت به مردم ارائه می‌دهد و از طرفی هم در قانون سلامت اداری برای حفظ سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم به دستگاه‌ها تکلیف کرده تا لزوما خدمات خود را از طریق دیدارگاه الکترونیکی به اطلاع مردم برسانند و سامانه شهراه یک دیدارگاه الکترونیکی است.

مدیرکل بازرسی و ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه ادامه داد: از تعداد 569 خدمت وزارت راه، از ابتدای سال تا کنون 100 خدمت در سامانه شهراه بارگذاری شده است.

رستمی افزود: شاید ضرورتی نباشد که مردم به هر 569 خدمت وزارتخانه از طریق سامانه شهرراه دسترسی داشته باشند، اما ما خدمات را بارگذاری و اقبال مردم را می‌سنجیم، تا آن بخشی از خدمات ما راکه مردم بیشتر راغب هستند و یا آسانتر است که مردم با ما در ارتباط باشند و نظرات و خواسته‌های خود را بیان کنند به عنوان بارگذاری نهایی خدمات وزارتخانه در سامانه شهراه قرار دهیم.

وی بیان داشت: بنابراین سامانه شهراه با هدف حفظ حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع و همچنین ارائه خدمات از یک پنجره واحد راه‌اندازی شده است.

مدیرکل بازرسی و ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه ادامه داد: در راستای خدمات تخصصی وزارت‌ راه و شهرسازی نیز سامانه‌های تخصصی راه‌اندازی شده است، به عنوان مثال در حوزه طرح و پروژه‌های عمرانی، سامانه صبا ایجاد و قشر خاصی از این سامانه استفاده می‌کنند.

این مسئول ادامه داد: همه مردم نیازی به سامانه صبا نداشته و تنها پیمانکاران و مشاوران و کسانی که مراودات و معاملات مالی و ارائه دهنده خدمات به مردم هستند به این سامانه مراجعه می‌کنند و ما نیز برنامه داریم این سامانه را به شهراه لینک می‌کنیم و در صورتی که پیمانکاران بخواهند اسناد مناقصه و یا خدمات مشاوره ما را دریافت کنند می‌توانند اطلاعات لازم را از سامانه صبا اخذ کند.

رستمی با بیان اینکه استفاده از سامانه شهراه سبب کاهش مراجعات به مجموعه‌ها و ادارات تحت نظارت وزارت راه می‌شود، اظهار داشت: آنچه که در وزارتخانه راه و شهرسازی به عنوان گلوگاه مشکل و بروز مفسده رصد شده، ارتباط مستقیم مردم با کارکنان دولت است، مستندات موارد در پرونده‌های تخلفات اداری وجود دارد و هر چه ارتباط چهره به چهره را به حداقل برسانیم خود به سلامت اداری کمک می‌کند.

وی ابراز داشت: سامانه شهراه ابزاری برای ارتقای سلامت اداری است و به همین دلیل قانونگذار در ارتقای سلامت اداری، بند الف ماده 3 از فصل 2 قانون ارتقای سلامت اداری به دستگاه‌ها تکلیف کرده تا خدمات خود را از طریق دیدارگاه الکترونیکی به سمع و نظر مردم برسانند.

مدیرکل بازرسی و ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه با بیان اینکه قابلیت دسترسی به این سامانه از پائین‌ترین تا بالاترین سطح اداری را شامل می‌شود افزود: این بدین معنا است از که یک کارشناس اداری در شهرستان‌ها گرفته تا رئیس اداره شهرستانی، مدیرکل استان، معاونان وزیر و تا شخص وزیر در یک زمان واحد می‌توانند به سامانه دسترسی داشته باشند.

رستمی افزود: مردم نیز می‌توانند وضعیت سامانه را رصد کنند، به این معنا که ارباب رجوع هنگام ورود به سامانه و اظهارنظر، فرایند پیگیری خود را در سامانه مشاهده کرده و حتی در قالب ارسال پیامک، مراحل کار با کد رهگیری به وی اطلاع رسانی می‌شود و این سبب ترغیب شهروندان برای انجام نظرسنجی نسبت به نحوه ارائه خدمات از این سامانه شده و طبق نظرسنجی به عمل آمده از شهروندان، بالای 70 درصد از مخاطبان نظر مساعد دادند.

وی گفت: طبق آخرین گزارش، از زمان شروع فعالیت آزمایشی سامانه شهراه تا پایان بهمن ماه، 3 هزار و 223 مورد مراجعه مردمی به این سامانه داشته‌ایم که در این میان، اظهارنظرهای شهروندان در مورد موضوعات مربوط به جاده‌های بین شهری بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل بازرسی و ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه در ادامه با بیان اینکه مردم پس از آیتم جاده‌های بین شهری، متقاضی عضویت خدمات شهری در این سامانه شدند، اظهار داشت: شهرداران را نیز در همین راستا در این سامانه لینک کرده‌ایم.

رستمی با بیان اینکه طبق قانون، شهرداری‌ها خود مجری طرح‌های جامع شهری هستند افزود: تهیه طرح‌های جامع شهری با ما بوده به این معنا که ما برای تهیه طرح‌های جامع شهرها مشاور انتخاب کرده و طبق قانون، ما ناظر بر عملکرد اجرای این طرح‌های جامع هستیم.

وی بیان کرد: مردم در بخش عمده این سامانه خواهان نظردهی هستند به همین دلیل شهرداری‌ها را عضو کردیم و تا کنون بیش از 300 شهردار کشور عضو این سامانه هستند.