دات نت نیوک
02 مرداد 1396
En | 
آخوندی در نوزدهمين اجلاس هيات عمومی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان

مهندسان مسئولیت اجتماعی عملكردشان را بپذیرند/ تاكید بر منع مداخله افراد فاقد صلاحیت در امور مهندسی/ نظام مدیریت شهری نظام سوداگری است/ جامعه مهندسی باید پاسخگوی وضعیت ساخت وساز در كلانشهرها باشد

پنجشنبه 14 مرداد 1395
اخبار
وزیر راه و شهرسازی در نوزدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان ابراز امیدواری كرد این اجلاس بتواند طرح و سیاستی نو برای ارتقای مهندسی باشد و با ارزیابی درست از آنچه تا به امروز رخ داده و بررسی نقاط ضعف و قوت، در ایجاد افقی برای آینده كشور گام بردارد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نوزدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان های نظام مهندسی ساختمان ضمن خیرمقدم به جامعه مهندسان كشور و اظهار خرسندی از دیدار مجدد جامعه مهندسی و دعوت مهندس تركان مشاور رئیس جمهور گفت: امیدوارم نوزدهمین اجلاس سازمان های نظام مهندسی ساختمان اجلاس موفقی باشد و بتواند طرح و سیاستی نو برای ارتقای مهندسی باشد و همچنین بتواند با ارزیابی درست از آنچه تا به امروز رخ داده و بررسی نقاط ضعف و قوت در ایجاد افقی برای آینده كشور قدم بردارد.
وزیر راه و شهرسازی با اظهار امیدواری از همكاری دولت، مجلس و مجموعه نظام مهندسی تأكید كرد: امید است این همكاری موجب آبادانی و عمران بیشتر برای ایران شود.
عضو كابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: آنچه كه درحال حاضر در محیط مصنوع می بینیم ساخته دست مهندسان است و هیچ محیط مصنوعی بدون دخالت مهندسان وجود ندارد كه اگر خوب یا بد است محصول كار مهندسان است؛ خوب آن باعث افتخار ماست و اگر كارایی كمی دارد باید مورد بررسی و ارزیابی مجدد همه ما قرار بگیرد.
آخوندی با تأكید بر هم فكری جمعی در مروری بر ارزیابی مهندسی خاطرنشان كرد: مهندسی در كشور ما نقاط قوت و ضعف هایی دارد كه بررسی و ارزیابی آن باید در دستور كار جامعه مهندسی قرار بگیرد و دقیقا از همین زاویه است كه باید مهندسان ورود كنند.
عضو كابینه دولت یازدهم گفت: در حال حاضر از زاویه توسعه شهری، كلانشهرهای ما جولان گاه سوداگری بسیار گسترده ای هستند و فكر نمی كنم ما مهندسان از آنچه كه تحت عنوان توسعه شهری در ایران در حال رخ دادن است دفاع چندانی كنیم.
آخوندی ادامه داد: مجموعه اتفاقاتی كه در توسعه شهری و نظام ساخت و ساز رخ می دهد عمدتا توسط نظام سوداگری تجاری هدایت می شود و شاهد هستیم كه بخش عمده ای از مدیریت شهری به دلیل كمبود منابع در اداره شهرها گرایش به شهرفروشی پیدا كرده و متأسفانه شهرفروشی در ایران به سیستم رایج تبدیل شده است.
آخوندی با طرح این پرسش كه آیا ما می توانیم در شرایط فعلی از آنچه در كلانشهرهای بزرگ ایران رخ داده و فرسودگی و تخریب تدریجی محلات میانی شهرها را به دنبال داشته است چشم پوشی كنیم، گفت: از مجموعه ساختمان های بدقواره ای كه در گوشه گوشه شهرها در حال سربلند كردن است و فقدان روح ایرانی، فقدان رعایت حقوق شهروندی، نور و فقدان خدمات مختلف نشان می دهد شهرها درست مدیریت نشده اند. به همین خاطر علاقه مندم با جامعه مهندسی در اجلاس نوزدهم صمیمانه صحبت كنم.
وی افزود: واقعیت این است كه ما یك مدیریت سوداگرانه و پیشتازی سوداگران و توسعه شهرها را داریم و افسوس می خوریم كه مهندسان ما قدرت راهبری و قدرت عملی هدایت و توسعه شهرها در ایران را ندارند.
عضو كابینه دولت یازدهم تاكید كرد: مفهوم مهندسی و آنچه در محیط مصنوع ایجاد می شود باید به مفهوم بهره وری و كارایی باشد و بدین معنا نفع خصوصی موجب محدودیت برای نفع عمومی و همچنین نفع عمومی موجب محدودیت برای منافع خصوصی نشود.
وی با اشاره به ساخت و ساز بناهای بلند و ایجاد شرایط ناسالم شهری در تهران، مشهد و سایر كلانشهرها گفت: در حال حاضر در مشهد هزاران ساختمان بلند تحت عنوان نوسازی حرم مطهر رضوی ساخته شده اند اما به واقع نمی توان گفت كه آن ساخت و سازها محیطی مناسب و درخور و شان امام هشتم (ع) ایجاد كرده اند و این ها سوالاتی است كه جامعه مهندسی باید پاسخ دهد و نمی تواند از زیر پاسخ دادن به آن شانه خالی كند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توجیه مهندسان مبنی بر توافق مالك با شهرداری تاكید كرد: اینكه مهندسان زیر بار توافقات خلاف قوانین موجود ساخت و ساز بین مالكان و شهرداری می روند و مسئولیت كار خود را نمی پذیرند از حیث اخلاق حرفه ای، حق شهروندی و توسعه مهندسی در ایران قابل قبول نیست.
آخوندی ادامه داد: اگر آنچه تولید می شود موجب افزایش رفاه مردم نشود شهروندان مقاومت می كنند و ما مهندسان باید متوجه مسئولیت اجتماعی حرفه مهندسی شویم و مسائل اخلاقی را تبیین كنیم و توسعه دهیم. امیدوارم مجلس، استانداری و ادارات كل به این مهم توجه كنند.
وزیر راه و شهرسازی با تاكید براینكه از ابتدای تصویب قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان بحث منع مداخله افراد فاقد صلاحیت در امور مهندسی به عنوان بحث جدی مطرح بوده تاكید كرد: جامعه مهندسی كشور پیگیر اجرای منع مداخله افراد فاقد صلاحیت در امور مهندسی باشد و تلاش كند تا بازار مهندسی به بازاری كاملا حرفه ای و تخصصی تبدیل شود كه در این راستا رعایت اصول اخلاق حرفه ای و همچنین نظام كنترل ساختمان باید در دستور كار نهادهای مجری و نظارتی قرار گیرد.
وی تاكید كرد: از ابتدای تدوین قانون نظام مهندسی ساختمان براین باور بوده و هستم كه این قانون پایه ای و اساسی ترین قانون نظام مهندسی در كشور است و نظام فنی-اجرایی باید از آن تبعیت كند، همچنین من همواره قبول داشتم هر كارفرمایی حق دارد الزامات ویژه ای بگذارد و دولت باید به عنوان كارفرما الزامات ویژه ای داشته باشد و آن الزامات ویژه به هیچ عنوان نباید فراتر از قانون باشد.
آخوندی ادامه داد: تشكیل شركت و بنگاه های ساخت و ساز باید منوط به اجازه قانون نظام مهندسی ساختمان باشد، مشكلی كه در حال حاضر در جامعه وجود دارد این است كه كارهای بزرگ مقیاس توسط بنگاه های بزرگ مهندسی عموما از بدو تاسیس از قانون نظام مهندسی تبعیت نكرده اند بدین معنا باید مهندسان بنگاه ها و شركت های بزرگ مهندسی از طریق سازمان نظام مهندسی ساختمان پروانه اشتغال داشته باشند درحالی كه بنگاه های بزرگ از مهندسان فاقد پروانه اشتغال از سازمان نظام مهندسی ساختمان استفاده می كنند.
این مقام مسئول با اشاره به تلاش های خود در بحث یكپارچگی نظام فنی و اجرایی كشور و تعابیر نادرست از آن تاكید كرد: بنگاه ها و شركت های بزرگ مقیاس مهندسی و اصولا تمامی بنگاه های ساخت وساز باید از قانون نظام مهندسی ساختمان تبعیت كنند كه من در این ۲ سال تلاش فراوانی برای تحقق آن كرده ام.
آخوندی گفت: سیستم مهندسی بدون مفهوم كنترل بی معناست زیرا مهندسان از یك طرف طراحی می كنند و از طرف دیگر در كنترل اجرای درست آن طرح نقش دارند. متاسفانه در اجرای امر مهندسی نظارت در مفهوم واقعی آن شكل نمی گیرد كه این مسئله به نظام كنترل برمی گردد و شاهد هستیم كه بسیاری با آن مشكل دارند و به نظر می رسد دلیل این امر این باشد كه كل نظام كنترل به درون شهرداری ها برمی گردد و نظام مدیریت شهری متاسفانه نظام سوداگری است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: از ابتدای شروع به كار خود در دولت یازدهم تلاش های فراوانی برای حفظ حقوق مهندسی و همچنین حفظ حقوق شهروندی انجام دادم تا جلوی شهر فروشی را بگیرم و اولین قدمی كه برداشتم تشكیل گروه و تدوین آیین نامه كنترل ساختمان بود.
وی ادامه داد: آیین نامه كنترل ساختمان حرف های روشنی دارد و می گوید هر ساختمان در ایران باید توسط مهندسان طراحی، نظارت و اجرا شود و همزمان مهندسان نباید از مقررات شهرسازی و مقررات ساختمان تخلف كنند و مهندسان باید مسئولیت های طراحی خود را بپذیرند.
آخوندی تاكید كرد: مهندسان در برابر كاری كه بر عهده می گیرند مسئولیت تام و تمام دارند و این مسئولیت مقید به قوانین و مقررات است. مشكل ما این است كه مقررات شهرسازی عموما رعایت نمی شوند در حالی كه همچنان كه باید مقررات ملی ساختمان را رعایت كنیم باید مقررات شهرسازی همزمان رعایت شود و مهندسان نباید زیر باز توافق اشتباه مالك با شهرداری بروند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در بحث كنترل ساختمان كاری، كه جامعه مهندسی كشور باید انجام دهد اجرای كار حرفه ای و تخصصی است كه در اجرای كامل آن مسئولیت حقوقی شهروندان رعایت می شود. بدین معنا در اجرای آیین نامه كنترل ساختمان من وزیر حق ندارم دستوری بدهم كه خلاف مقررات باشد و جامعه مهندسی حق ندارد از مقررات به دلیل دستورات مقامات مختلف تخلف كند. جامعه مهندسی مهندسی مسئولست تمام و كمال دارد تا عین مقررات را اجرا كند. حرف روشن من این است كه آیین نامه كنترل ساختمان را مورد ارزیابی قرا دهیم تا از این طریق بتوانیم فضای حرفه ای و بازار مهندسی را دچار تحول كنیم.
آخوندی گفت: بزرگترین اقتصاددانان می گویند اقتصاد بدون سرمایه اجتماعی قابل توسعه نیست اگر صاحب كار به منِ مهندس اعتماد نداشته باشد یعنی اینكه فاقد سرمایه اجتماعی است و در این صورت امكان توسعه مهندسی وجود ندارد به همین خاطر ما مهندسان موظف هستیم در جامعه اعتماد ایجاد كنیم.
وی با اشاره به اینكه توهین به یك مهندس توهین به جامعه مهندسی است تأكید كرد: ما مهندسان باید به مسئولیت اجتماعی خود واقف باشیم و درخواست می كنم به جامعه مهندسان به مسائل پیرامون خود كه مسائل بسیار مهمی هستند توجه داشته باشیم. بحث اخلاق حرفه ای مهندسی مبانی روشنی دارد و آن نیز به استناد سخن حضرت رسول (ص) با این مضموم كه آنچه را كه برای خود دوست می داری برای دیگران نیز دوست بدار متكی است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تأكید من بر اجرای مقررات این است كه اگر افرادی به هر دلیلی مقررات را زیر پا گذاشتند ما كمك كنیم تا از ادامه كار جلوگیری شود و تلاش كنیم تا در شورای انتظامی مورد بررسی ویژه قرار بگیرد زیرا در نهایت شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی ساختمان باید وارد این مباحث شود.
آخوندی با اشاره به اینكه توسعه مهندسی در كشور نیازمند رعایت مقررات است افزود: اتفاقاتی كه در شهرهای ایران رخ داده و آثار منفی آن نیز كه شامل فرونشست، آتش سوزی، تخریب محیط زیست، آلودگی هوا، كمبود خدمات، ترافیك و مسائل دیگراست نشان می دهد كه بی توجهی در گوشه گوشه ایران به ویژه در ۱۰ سال اخیر صدمات جبران ناپذیری را به شهرها وارد كرده است.
آخوندی با تأكید بر نظام كنترل و اخلاق حرفه ای مهندسی داشتن منافع متعارض را از چالش های عمده نظام ساخت و ساز برشمرد و گفت: هیچ كسی نمی تواند منافع متعارض را بپذیرد زیرا نمی توان در آن واحد هم بازرس و هم مجری بود حتی اگر محدودیت های قانونی نیز وجود داشته باشد رعایت اخلاق حرفه ای مهندسی راهكار قابل قبولی است زیرا اگر اعتماد جامعه را می خواهیم نباید منافع متعارض را قبول كنیم واین بحثی است كه ما داریم به جد در وزارت راه و شهرسازی دنبال می كنیم.
وی با اشاره به پیشتازی همیشگی مهندسان در جهت اصلاح اجتماعی اظهار امیدواری كرد: امیدوارم در اجرای اخلاق حرفه ای مهندسی ساختمان نیز این پیشتازی در اصلاحات ادامه داشته باشد و بتواند به حرفه مهندسی نظم لازم را ببخشد. در حال حاضر در تهران حدود ۲.۲ میلیون واحد مسكونی وجود دارد و جمعیت تهران حدود ۹ میلیون نفر است و این آمار نشان دهنده برابری تقریبی واحد مسكونی با جمعیت است و به همین خاطر ظرفیت ساخت و ساز بیشتر در كشور وجود ندارد.
وی با انتقاد از ساخت و ساز در ۱۰ سال گذشته به ۱۹ میلیون نفر بد مسكن در سراسر كشور اشاره كرد و گفت: بهسازی و توسعه بافت های میانی و درونی شهرها از برنامه های آتی وزارت راه و شهرسازی است و شاهد هستیم هر شهری كه در ایران تاریخ دارد و واجد ارزش اجتماعی است دارای بافت میانی شهری باارزشی است و به همین خاطر بهسازی آنها باید در اولویت های نظام ساخت و ساز در كشور باشد.