دات نت نیوک
28 دی 1396
En | 
    • طرح ویژه مسکن بانک ملی، فرصت‌ها و مزیت‌ها
      * دکتر محمدرضا حسین زاده: طی سال‌های گذشته، ایجاد تنوع در بانک ها و نوع تسهیلات خریدمسکن به یک مطالبه عمومی تبدیل شده بود. مردمی که قصد خرید خانه داشتند، در توقعی به حق می خواستند با آورده‌های متغیر، توان استفاده از تسهیلات بانکی را داشته باشند. در اکثر کشورها نیز تسهیلات مسکن یکی از مهمترین تسهیلات موجود در سبد محصولات بانک ها...
      ادامه ...
    • مرگ بر گرانی و یا درود بر فساد
      *عباس آخوندی: شعار مرگ بر گرانی به یُمن تبلیغ و پوشش بسیار گسترده‌ی رسانه ملی به عنوان خواسته معترضان راستین حادثه‌های اخیر تبلیع شد. به زعم این رسانه و هم‌سویانش، این بخش از پیام معترضان را باید شنید و مابقی اغتشاش و آشوب است. این قلم در مقام قضاوت در باره‌ی حادثه‌های اخیر، نحوه‌شکل‌گیری و ریشه‌های آنها نیست فقط می‌خواهد این ا...
      ادامه ...
    • «شفافیت فرآیندی» در حوزه شهری
      مجید فراهانی*: مدیریت شهری به‌ عنوان مدل و رویکردی مهم و پراهمیت، در گفتمان توسعه گرایانه طی سال‌های اخیر همواره در مجادلات و مباحثات جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده است. در بحث توسعه شهری و الزامات و ضرورت‌های آن، مفاهیم محوری و مولفه‌های استراتژیکی وجود دارد که هم در عرصه نظری و آکادمیک و هم در حوزه عملیاتی و اجرایی و کارکرد...
      ادامه ...
      • ﺳﻪشنبه 26 دی 1396
        دکتر عباس آخوندی
        وزیر راه و شهرسازی

        🔵مهندسان و احقاق حقوق آنان
        🔸مدت‌ها بود که در پی لغو رویه‌ی ناعادلانه اخذ ۵% از حق مهندسی مهندسان توسط سازمان‌های نظام مهندسی بودم. امروز پس از بررسی‌های حقوقی توانستم این جراحی را به نفع مهندسان حرفه‌ای عزیز که از دست‌رنج خدمات مهندسی خود ارتزاق می‌کنند انجام دهم.
        🔹سازمان‌های نظام مهندسی که با هدف اعتلای مهندسی و تنسیق امور مهندسان تشکیل شده‌اند در یک انحراف تدریجی از سال ۱۳۸۴ تبدیل به یک واسطه‌ی ارجاع و اخذ مبلغی از حقوق مهندسان شده‌است. ارجاعِ کار از سویی، هم‌زمان سلب حق از صاحبان کار و مهندسان در انتخاب طرفِ قرارداد خود است. حق آزادی مبادله در قانون اساسی برای تمام شهرندان اعم از صاحبان کار و عرضه‌کنندگان خدمت تضمین شده‌است.
        🔸افزون براین، خلل در کیفیت خدمات مهندسی و امضافروشی‌ که گاهی در بازار خدمات مهندسی دیده می‌شود، ریشه در همین انحراف بنیادین دارد. از سوی دیگر، دریافت ۵% حق واسطه‌گری سازمان نظام مهندسی اجحاف آشکاری در حق مهندسان حرفه‌ای است. مهندسان با پرداخت حق عضویت به سازمان، وظیفه عضویت خود را انجام می‌دهند و در برابر این پرداخت، هیچ خدمت افزونی را دریافت نمی‌کنند. شاید گفته شود که هزینه‌ی کنترل مضاعف محاسبات برخی ساختمان‌ها از این طریق تامین می‌گردد. البته این نیز مبنای درستی ندارد. چرا مهندسان باید هزینه کنترل مضاعف را پرداخت کنند؟ صاحبانِ کار برای دریافت پروانه ساختمان از شهرداری‌ها مبالغ زیادی را پرداخت می‌کنند. شهرداری‌ها به حکم قانون وظیفه‌ی کنترل ساختمان را بر عهده دارند و چنانچه به هر دلیلی تشخیص دهند که در مورد مشخصی کنترل مضاعف باید صورت گیرد، قاعدتا باید از محل دریافت عوارض صدور پروانه ساختمانی پرداخت کنند. بنابراین، تحمیل این هزینه بر مهندسان هیچ وجهی ندارد. از سوی دیگر، قانون‌گذار حق فعالیت مهندسی را به مهندسان اعطا کرده‌است، نه به سازمان‌ها.

        🔹سازمان‌ها وظیفه‌شان کمک به اعتلای مهندسی و تنسیق امور آنان است، نه رقابت با مهندسان. اگر گفته شود که سازمان‌ها در توافق با شهرداری‌ها این مسئولیت را بر عهده گرفته‌اند، این استدلال نیز اشکال قانونی مبنایی دارد. در این ارتباط دستِ‌کم دو دلیل را می‌توان طرح کرد. دلیل اول همان نکته‌ای است که در بالا گفته شد، کنترل مهندسی یک خدمت مهندسی است و صرفا در صلاحیت مهندسان است و مداخله سازمان‌ها در این امر و رقابت آنان با مهندسان خلاف صریح قانون است. دلیل دوم، سازمان‌ها برای پذیرش هر مسئولیتی صرفا در چارچوب وظایف قانونی‌شان می‌توانند اقدام کنند. در هیچ جای، قانون حق پذیرش چنین مسئولیتی را به آنان نداده‌است.
        💢در هر صورت، این آغاز یک اصلاح بنیادین درامور مهندسی است و امیدوارم با کمک و رایزنی با مهندسان عزیز اصلاح‌های بعدی را نیز با فوریت انجام دهیم.


      • یکشنبه 24 دی 1396
        دکتر عباس آخوندی
        وزیر راه و شهرسازی

        دریاییان به دریای رحمت خدایی پیوستند

        ➖ بی‌گمان شنیدن خبر پایان ماجرای غمناک کشتی سانچی و پیوستن دریاییان دریادل عزیز ما به دریای رحمت خدایی دل هر ایرانی را به درد می‌آورد.
        ➖ غم از دست دادن عزیزان را که شهدای خدمت به ایران هستند به خانواده محترم‌شان تسلیت می‌گویم و به ایشان عرض می‌کنم که در این ماجرای دهشتناک دلِ تمام مردم ایران با شما بود و هست. خاطره‌ی آن عزیزان از یاد ما زدوده نخواهد شد و در کنار شما باقی خواهیم ماند.
        ➖ هم‌چنین، از دست‌دادن این عزیزان را به همکاران گرامی‌شان در شرکت نفتکش جمهوری اسلامی ایران و تمام فعالان صنعت حمل‌و نقل به ویژه حمل‌ونقل دریایی تسلیت می‌گویم. برای آن شهیدان خدمتگزار از درگاه باری تعالی آرزوی غفران و رضوان دارم و برای خانواده‌ی عزیز آنان و سایر بازماندگان محترم‌شان شکیبایی مسالت می‌نمایم.


      • یکشنبه 24 دی 1396
        دکتر عباس آخوندی
        وزیر راه و شهرسازی

        ▪️در غم جانکاه دریانوردان دریادل
        ➖ امروز همه‌ی مردم ایران و تمامی دست‌اندرکاران حمل‌ونقل دریایی و فعالان صنعت حمل‌ونقل ، دل‌نگران دریانوردان عزیز هستند. صحنه‌های آتش کشتی که بر صفحه تلویزیون نمایش داده‌ می‌شود، هم‌چون آتشی بر جان ما ایرانیان است و یک لحظه آنان را فراموش نمی‌کنیم.
        ➖ از لحظه وقوع سانحه همکاران من در سازمان بنادر و دریانوردی تمام تلاش خود را جهت ارتباط با گروه‌های امداد و نجات دولت چین، کشورهای همجوار با موقعیت سانحه، سازمان بین‌المللی دریانوردی بکار گرفتند و از هیچ کوششی در جهت بسیج تمام امکان‌های قانونی و امدادی ملی و بین‌المللی دریغ نکردند. من هم به‌طور پیاپی پی‌جوی سرنوشت عزیران بوده و هستم.
        ➖ بی‌گمان تا آخرین لحظه‌ از پا نخواهیم نشست و برای همیشه در کنار خانواده‌های عزیزان هستیم و غم و اندوه آنان را غم و اندوه خود می‌دانیم.

        مرکز مدیریت راه های کشور فرم نظرسنجی خرید بلیط پروازهای داخلی و خارجی مناقصات و مزایدات شهراه پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

        گزارشگیری 

         

           

              

        طراحی سایت