دات نت نیوک
04 فروردين 1396
En | 

حمل و نقل عمومی و محیط زیست

دوشنبه 25 مرداد 1395
حمل و نقل عمومی و محیط زیست
ولی همان طور که می دانیم هر توسعه ای به خصوص توسعه در صنعت حمل و نقل دارای یک سری خصوصیات و ویژیگیهای مهم می باشد که در کنار آن ویژیگیهای منفی اینگونه توسعه را نیز باید در نظر گرفت تا توسعه ما حالتی پایدار پیدا کند. در این مقاله ضمن برشماری گروههای مختلف حمل و نقل ، اثرات متقابل زیست محیطی آنها مورد بررسی قرار گرفته است
ولی همان طور که می دانیم هر توسعه ای به خصوص توسعه در صنعت حمل و نقل دارای یک سری خصوصیات و ویژیگیهای مهم می باشد که در کنار آن ویژیگیهای منفی اینگونه توسعه را نیز باید در نظر گرفت تا توسعه ما حالتی پایدار پیدا کند. در این مقاله ضمن برشماری گروههای مختلف حمل و نقل ، اثرات متقابل زیست محیطی آنها مورد بررسی قرار گرفته است . مقدمه : حمل و نقل آثار متفاوت زیادی از قبیل آلودگی هوا و آلودگی صدا ی حاصل از تردد جاده ای بر محیط زیست وارد می سازد . ضمن آنکه اثرات دیگری همچون آلودگی نفتی حاصل از ترابری دریایی و کاهش منابع و تخلیه مواد زاید به اتمسفر که در اثر مصرف انرژی صورت می پذیرد ، پدیدار میگردد. علاوه بر موارد فوق ، مواد خام منابع طبیعی و تمامی منابع آبی درون خشکی به مصارف تولید وسایط نقلیه ، راهسازی ، ساخت بنا در ، فرودگاهها و راه – آهن می شود. آثار سوء زیست محیطی و اجتماعی غیرمستقیم هم وجود دارد که از گسترش راهها به سوی مناطق دوردست و امکان دسترسی به این مناطق حاصل می گردد. اثرات سوء زیست محیطی هر یک از اشکال حمل و نقل را می توان بر اساس منشا ایجاد اثرات حاصل از زیرساختها و عملیات مربوط به ناوگان وسایط نقلیه و دورافکندن موارد مستعمل آن دردامنه گسترده تری تقسیم بندی نمود. با وجود آنکه پیشرفتهای موجود در حمل و نقل سبب سهولت در امر جابجایی فیزیکی می شود ، لکن بسیاری از هزینه های زیست محیطی حاصل از حمل و نقل نادیده گرفته می شود. اثرات کلی حمل و نقل بر محیط زیست عبارتند از : * اثر بر منابع طبیعی * اثر بر کیفیت هوای شهری * سایر آثار وارده بر محیط زیست شهری مانند آلودگی هوا ، آلودگی _ صوتی و آلودگی آبهای زیرزمینی و ... *تولید مواد زاید ناشی از دفع خودروهای اقساطی که مشکل تولید انبوهی از مواد زاید جامد را در پی دارد. * آثار آن بر محیط زیست جهانی سیستم حمل و نقل جاده ای و شهری و اثر آن بر محیط زیست : ** آلودگی هوا : آلودگی هوا در اثر آزاد شدن سوختهای فسیلی موتور وسایط نقلیه به هوا می باشد و غلظت و اختلاط این مواد آلاینده بستگی به سرعت ، شتاب و یا در جا کار کردن وسایط نقلیه دارد . مواد آلاینده که عامل آلودگی هوای شهرها می باشند ، عبارتند از : *مونوکسید کربن : که این گازدر غلظتهای پایین نیز سمی است و می – تواند باعث تهوع ،سردرد و سرگیجه شود . * اکسیدهای نیتروژن * هیدروکربن ها * ازن * ذرات معلق که شامل ذرات گرد و غبار معلق می باشد . امروزه برنامه های مدیریتی برای کنترل و کاهش آلودگی هوا ، از مهمترین راهکارها محسوب می شوند و این امر جز از طریق در دست داشتن یک منبع اطلاعاتی صحیح و دقیق از وضعیت هوای محیط امکان پذیر نخواهد بود . یکی از مهمترین منابع برای تامین اطلاعات فوق ، ایستگاههای سنجش آلودگی هوا هستند . البته در ساخت ایستگاههای سنجش آلودگی هوا ، باید یکسری پارامترها مورد توجه قرار بگیرند که عبارتند از : * فاصله از خیابان بیش از 20 متر * فاصله ازنزدیکترین درخت بیش از 20 متر * فاصله از منابع تولید آلودگی مانند کارخانه ها و دودکشها بیش از 20 متر * فاصله از موانع به اندازه دو برابر ارتفاع آن مانع باشد . * فاصله از سطح زمین به اندازه 3 متر تا 15 متر باشد . البته این نکته را باید درنظر داشت که فضای شهرها ظرفیت لازم را پاکسازی و تصفیه هوای خود داراست و این ظرفیت از آنجا تحلیل می شود که هوای گرم حاوی منابع آلاینده ، به دلیل سبکی بالا رفته و هوای خنک و تمیز اطراف شهر جای آن را می گیرد . ولی در بعضی از شهرها که موقعیت جغرافیایی ویژه ای دارند و اطراف آن را کوهستان احاطه کرده و یا ارتفاع محل احداث شهر ، ممکن است در بعضی از فصول سال بخصوص در فصل زمستان ، هوای گرم ناشی از آلاینده ها در سطوح نزدیک به زمین ، بسرعت حرارت خود را از دست بدهد و تبدیل به یک هوای سنگین و سرد شود و این مساله موجب می شودجریان هوای گرم و سرد ، نتواند جریان یابد و در آن شهر وارونگی رخ می دهد که بسیار خطرناک است
  نظرات

نظری وجود ندارد.