دات نت نیوک
03 مرداد 1396
En | 

حمل و نقل عمومی و محیط زیست

دوشنبه 25 مرداد 1395
حمل و نقل عمومی و محیط زیست
همان طور که می دانیم هر توسعه ای به خصوص توسعه در صنعت حمل و نقل دارای یک سری خصوصیات و ویژگیهای مهم می باشد که در کنار آن باید ویژگیهای منفی اینگونه توسعه را نیز در نظر گرفت تا توسعه ما حالتی پایدار پیدا کند. در این مقاله ضمن برشماری گروه‌های مختلف حمل و نقل ، اثرات متقابل زیست محیطی آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

مقدمه:
حمل و نقل آثار متفاوت زیادی از قبیل آلودگی هوا و آلودگی صدا ی حاصل از تردد جاده ای بر محیط زیست وارد می سازد . ضمن آنکه اثرات دیگری همچون آلودگی نفتی حاصل از ترابری دریایی و کاهش منابع و تخلیه مواد زاید به اتمسفر که در اثر مصرف انرژی صورت می پذیرد ، پدیدار میگردد. علاوه بر موارد فوق ، مواد خام منابع طبیعی و تمامی منابع آبی درون خشکی به مصارف تولید وسایط نقلیه ، راهسازی ، ساخت بنا در ، فرودگاهها و راه – آهن می شود. آثار سوء زیست محیطی و اجتماعی غیرمستقیم هم وجود دارد که از گسترش راهها به سوی مناطق دوردست و امکان دسترسی به این مناطق حاصل می گردد. اثرات سوء زیست محیطی هر یک از اشکال حمل و نقل را می توان بر اساس منشا ایجاد اثرات حاصل از زیرساختها و عملیات مربوط به ناوگان وسایط نقلیه و دورافکندن موارد مستعمل آن دردامنه گسترده تری تقسیم بندی نمود.

با وجود آنکه پیشرفت‌های موجود در حمل و نقل سبب سهولت در امر جابجایی فیزیکی می شود ، لکن بسیاری از هزینه های زیست محیطی حاصل از حمل و نقل نادیده گرفته می شود. اثرات کلی حمل و نقل بر محیط زیست عبارتند از :

* اثر بر منابع طبیعی

* اثر بر کیفیت هوای شهری

* سایر آثار وارده بر محیط زیست شهری مانند آلودگی هوا ، آلودگی _ صوتی و آلودگی آبهای زیرزمینی و ...

*تولید مواد زاید ناشی از دفع خودروهای اقساطی که مشکل تولید انبوهی از مواد زاید جامد را در پی دارد.

 

 آثار آن بر محیط زیست جهانی سیستم حمل و نقل جاده ای و شهری و اثر آن بر محیط زیست :

** آلودگی هوا : آلودگی هوا در اثر آزاد شدن سوخت‌های فسیلی موتور وسایط نقلیه به هوا می باشد و غلظت و اختلاط این مواد آلاینده بستگی به سرعت ، شتاب و یا در جا کار کردن وسایط نقلیه دارد . مواد آلاینده که عامل آلودگی هوای شهرها می باشند، عبارتند از : *مونوکسید کربن : که این گازدر غلظتهای پایین نیز سمی است و می‌تواند باعث تهوع، سردرد و سرگیجه شود . * اکسیدهای نیتروژن * هیدروکربن ها * ازن * ذرات معلق که شامل ذرات گرد و غبار معلق می باشد . امروزه برنامه های مدیریتی برای کنترل و کاهش آلودگی هوا ، از مهمترین راهکارها محسوب می شوند و این امر جز از طریق در دست داشتن یک منبع اطلاعاتی صحیح و دقیق از وضعیت هوای محیط امکان پذیر نخواهد بود . یکی از مهمترین منابع برای تامین اطلاعات فوق ، ایستگاههای سنجش آلودگی هوا هستند . البته در ساخت ایستگاههای سنجش آلودگی هوا ، باید یکسری پارامترها مورد توجه قرار بگیرند که عبارتند از : * فاصله از خیابان بیش از 20 متر * فاصله ازنزدیکترین درخت بیش از 20 متر * فاصله از منابع تولید آلودگی مانند کارخانه ها و دودکشها بیش از 20 متر * فاصله از موانع به اندازه دو برابر ارتفاع آن مانع باشد . * فاصله از سطح زمین به اندازه 3 متر تا 15 متر باشد . البته این نکته را باید درنظر داشت که فضای شهرها ظرفیت لازم را پاکسازی و تصفیه هوای خود داراست و این ظرفیت از آنجا تحلیل می شود که هوای گرم حاوی منابع آلاینده ، به دلیل سبکی بالا رفته و هوای خنک و تمیز اطراف شهر جای آن را می گیرد . ولی در بعضی از شهرها که موقعیت جغرافیایی ویژه ای دارند و اطراف آن را کوهستان احاطه کرده و یا ارتفاع محل احداث شهر ، ممکن است در بعضی از فصول سال بخصوص در فصل زمستان ، هوای گرم ناشی از آلاینده ها در سطوح نزدیک به زمین ، بسرعت حرارت خود را از دست بدهد و تبدیل به یک هوای سنگین و سرد شود و این مساله موجب می شودجریان هوای گرم و سرد ، نتواند جریان یابد و در آن شهر وارونگی رخ می دهد که بسیار خطرناک است.

  نظرات

نظری وجود ندارد.