دات نت نیوک
04 فروردین 1396
En | 

مدیرکل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد:

تنظیم تعرفه‌های خدمات بندری و دریایی با رویکرد جذب خطوط عمده کشتیرانی پس از لغو تحریم‌ها

مدیرکل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر آمادگی جهت مواجهه با شرایط پس از لغو تحریم ها، از تنظیم تعرفه های خدمات بندری و دریایی با رویکرد جذب خطوط عمده کشتیرانی به بنادر کشور و لحاظ شدن امتیازات و مشوق های ویژه ای برای این خطوط خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مرکز روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی٬ خسرو سرایی در این باره توضیح داد : تغییری که برای اولین بار نسبت به سالهای گذشته روی داده، تغییر در مبنای محاسبه هزینه توقف کشتی در اسکله از روز به ساعت است که باعث می شود مالکین کشتی مبلغ کمتری را بابت هزینه توقف بپردازند. قبلاً شناورها برای مدت کمتر از یک روز می بایست هزیه توقف یک روز کامل را پرداخت می نمودند که به این ترتیب تغییر عمده ای به نفع مالکین کشتی و در جهت افزایش بهره وری زیرساخت های بنادر حاصل شده است. سرایی اضافه کرد : در سال های گذشته محاسبه هزینه جمع آوری زباله با افزایش سایز کشتی ارتباط مستقیم داشت و مالکین کشتی های بزرگتر مجبور به پراخت هزینه های بیشتری بودند، اما با تغییراتی که انجام شد مبلغ پرداختی توسط مالک شناور بطور چشمگیری کاهش یافته است، به این ترتیب که تا سایز GT ١٥٠٠٠ طبقه بندی هایی در نظر گرفته شده و از این سایز به بالا هیچ گونه افزایشی در هزینه جمع آوری زباله محاسبه نخواهد شد. به گفته مدیرکل ترانزیت و تعرفه از دیگر تغییرات عمده می توان به ایجاد تمایز بین بنادر کشور و تفاوت تخفیف های اعطایی در بنادر بوشهر، امام (ره)، شهیدرجایی و چابهار اشاره کرد. به این ترتیب هر یک از بنادر جنوبی کشور با توجه به شرایط اختصاصی خود به کشتی های لاینر خدمات ارائه می نمایند. اعطاء تخفیف های پلکانی نسبت به میزان عملکرد ترانشیپ خطوط کشتیرانی، ارائه مشوق های تعرفه ای برای جذب کشتی های بزرگتر در جهت افزایش بهره وری اسکله های بنادر کشور و ساده سازی تعرفه های بندری و دریایی همراه با کاهش چشم گیر حجم کتابچه تعرفه های سازمان در راستای تغییرات ساختاری از جمله تغییرات به عمل آمده در سال ١٣٩٤ است.